• Effect of Surfactant Types on Washing of Diesel-contaminated Soil
  • Yang, Jung-Seok;Lee, You-Jin;Kim, Seong-Hye;Shin, Hyun-Jae;Yang, Ji-Won;
  • KIST Gangneung Institute;Department of Chemical & Biomolecular Engineering, KAIST;Department of Chemical & Biomolecular Engineering, KAIST;Department of Chemical & Biochemical Engineering, Chosun University;Department of Chemical & Biomolecular Engineering, KAIST;
  • 디젤 오염 토양 세척시 계면활성제 종류의 영향
  • 양중석;이유진;김성혜;신현재;양지원;
  • 한국과학기술연구원 강릉분원;한국과학기술원 생명화학공학과;한국과학기술원 생명화학공학과;조선대학교 생명화학공학과;한국과학기술원 생명화학공학과;
Abstract
The effects of surfactant types and the ratio of nonionic and anionic surfactants on the washing of diesel contaminated soil were investigated. In batch tests, the nonionic surfactant, which has HLB within 12-13, showed a high diesel removal efficiency and Tergitol 15-S-7 (T15S7) with 20 g/L concentration exhibited the highest removal efficiency of 79-88% among the tested nonionic surfactants. Anionic surfactants, in general, showed lower removal efficiency than nonionic surfactants. In case of mixed surfactant system, the removal efficiency increased with nonionic surfactant concentration. With mixed surfactants of T15S7 and SDS as 3 : 1 ratio, diesel removal was enhanced to 76% with 10 g/L of the mixed surfactants. These results could be used in the selection of proper surfactants for remediation of diesel contaminated soils.

디젤로 오염된 토양을 효과적으로 정화하기 위해 계면활성제의 종류와 음이온성-비이온성 혼합 계면활성제의 비율에 따른 디젤 제거효율을 살펴보았다. 회분식 실험결과 비이온성 계면활성제의 HLB가 12-13 사이의 값을 갖는 경우 가장 좋은 제거 효능을 보였으며, 사용된 계면활성제 중에서는 Tergitol 15-S-7 (T15S7)이 20 g/L의 농도에서 79-88%의 가장 높은 디젤 제거능을 보였다. 음이온성 계면활성제는 대체로 비이온성 계면활성제에 비해 디젤 제거능력이 떨어졌다. 비이온성과 음이온성 혼합 계면활성제를 사용하였을 경우 디젤의 제거효율은 비이온성 계면활성제의 양에 따라 증가하였으며, T15S7 : SDS가 3 : 1의 비율로 혼합된 10 g/L의 계면활성제가 단일 계면활성제에 비해 상승된 76%의 디젤 제거율을 보였다. 이러한 연구결과는 현장 디젤 오염토양 복원시 적절한 계면활성제 선정의 기준을 제시할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords: Soil washing;TPH (Total petroleum hydrocarbon);Surfactant;

Keywords: 토양세척;석유계총탄화수소;계면활성제;

This Article

  • 2008; 13(3): 8-14

    Published on Jun 30, 2008

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